اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور به قزوین

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون آلودگی هوا گفت: لایحه هوای پاک در حال حاضر در دستور کار مجلس برای تصویب شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر معصومه ابتکار در هفتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست که پیش از ظهر دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ارزیابی، حلقه اتصال توسعه و محیط زیست است و هر چه دقیق‌تر و علمی‌تر انجام شود به توسعه پایدار نزدیک‌تر می شویم.

وی با اشاره به اینکه لایحه ارزیابی زیست محیطی در حال حاضر در دولت تهیه شده است، اظهار داشت: این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد که امیدواریم هر چه سریعتر تصویب شود.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از در دستور کار قرار گرفتن لایحه هوای پاک در مجلس خبر داد و تصریح کرد: این لایحه برای بازنگری قانون آلودگی هوا نزدیک به دو دهه گذشته تهیه شده بود.

به گفته ابتکار، لایحه خاک نیز در دو بخش اصلی آلودگی و تخریب تهیه شده و بخش های حفاظت، مدیریت و ارزش گذاری اقتصادی آن به تصویب رسیده و تنها یک بخش قانونی آن برای تصویب نیازمند رایزنی با بخش های مختلف و کمیسیون های دولت است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از گزارش های ارزشی زیست محیطی دقت لازم وجود ندارد، اظهار داشت: این معضل یکی از مشکلات اساسی محیط زیست است که بایستی با جدیت به آن پرداخته شود و نقش دانشگاهیان برای رعایت دقت، اخلاق و اصول علمی در ارزیابی های زیست محیطی به شدت پررنگ است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر شورای پژوهش و سازمان محیط زیست فعال است، یادآور شد: این شورا در حوزه های مختلف تخصصی فعالیت می کند و اخیرا در استان ها نیز تشکیل شده است.

ابتکار به تکمیل طرح حفاظت از ۱۰۰ منطقه حفاظت شده و پارک ملی در سال ۸۴ اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال های گذشته این طرح به جای اجرایی شدن متوقف شد که خوشبختانه سال گذشته مجددا این طرح بازنگری و برای آغاز عملیات اجرایی آن با ۱۰ استان مختلف تفاهم نامه امضا شده است.

وی استفاده از انرژی های نو در کشور را یکی دیگر از ضروریات زیست محیطی عنوان کرد و افزود: استفاده از فناوری های نوین و انرژی های نو و به کارگیری صحیح آنها به شدت در کشور الزامی است؛ چراکه مصرف انرژی در حال حاضر در  ایران بسیار غیراقتصادی و غیر زیست محیطی بوده به طوری که مصرف انرژی در کشور ما در حال حاضر پنج برابر کشورهای توسعه یافته است که نتیجه‌ای به جز آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه ای ندارد.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، بر اساس ساختار فعلی کنوانسیون تغییرات آب و هوا در تقسیم‌بندی پروتکل کیوتو وظایفی در زمینه انرژی های نوین برعهده ایران گذاشته شده که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیر آن است.

ابتکار مدیریت دانش بنیان مناطق حفاظت شده را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که در دستور کار این سازمان با همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران قرار دارد.

به گفته وی، بر این اساس در حال حاضر تفاهم نامه ای بین سازمان محیط زیست و وزارت علوم در حال تدوین شدن است که مراحل نهایی خود را می گذراند و امیدواریم به زودی امضا شود.

رئیس سازمان محیط زیست ایجاد رشته های مربوط به محیط زیست را از مهمترین مفاد این تفاهم نامه دانست و گفت: در حال حاضر بیشتر موضوعات زیست محیطی از نظر دانشگاهی، بین رشته ای است و در بسیاری از موضوعات مرتبط با محیط زیست ردپایی از پژوهش های علمی دیده نمی شود.

ابتکار یادآور شد: لذا برای حل این مشکل علاوه بر دروس عمومی در نظر داریم مباحث زیست محیطی را در قالب دروس اختیاری در دانشگاه ها مطرح کرده و در این زمینه با دنیا همگام شویم.

وی با اشاره به عوارض صنایع آلاینده که تاکنون به شهرداری ها تعلق می گرفت، اظهار داشت: در بودجه سال ۹۴ پیشنهاد داده ایم که بخشی از این عوارض برای تقویت ایستگاه های پایش و دستگاه های سنجش آلاینده اختصاص یابد.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده در ماده ۳۸ تبصره ای وجود دارد که بر اساس آن عوارض آلایندگی از صنایع آلاینده دریافت می شود که تشخیص این صنایع بر عهده سازمان محیط زیست است.

ابتکار با اشاره به شرایط کم آبی در کشور تصریح کرد: مدیریت بد منابع آب مهمترین معضل در این خصوص است، به عنوان مثال در حال حاضر بیشترین تعداد سد در کشور ما وجود دارد، این در حالی است که ۷۵ درصد منابع آبی در کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی تبخیر می شود بنابراین نبایستی شیوه مدیریت منابع آب در ایران با استفاده از سدسازی باشد.

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ 

مطالب مرتبط :

کاریکاتور - لایحه هوای پاک در مجلس

تصویب لایحه ارزیابی زیست محیطی در هیأت دولت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:ابتکار,محیط زیست,لایحه,دانشگاه,انرژی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.